0
Buy Now
Product 1 Title

Sample text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nullam nunc justo sagittis suscipit ultrices.

Quantity
$20.00
$17.00

Mi is az a „Napirendi” kártya?

Egy nagyon kedves és kitűnő szakember,  Rácz Zsuzsa gyógypedagógus Akadálymentes környezet Autizmussal élő gyermekek vizuális támogatása című könyvét szeretném ajánlani neked ebben a témában. Zsuzsa szakmai támogatásával születtek meg az első SunnyCards Napirendi kártya csomagok, és nekem ez az írás rengeteget segített a megértésben.

Ebből a könyvből készítettem neked egy rövid kivonatot a teljesség igénye nélkül, remélem hasznos lesz majd számodra.

A mindennapi életben vizuális jelekre, képekre és feliratokra támaszkodunk, amelyek segítenek eligazodni és megérteni a környezetünket. Gondolj csak azokra a piktgramokra, amiket a metróban, reptéren vagy akár egy szerelési útmutatóban látsz.

Az autizmussal élő emberek, gyerekek számára ezek a jól látható képi információk különösen fontosak, mert számukra nehéz a szóbeli és szociális kommunikáció gyakorlása és megértése.

A vizuáls képek előnye az, hogy bármikor megnézhetők, nem kell azonnal dekódolni, mint pl egy szóbeli közlést. A kutatásokból és a szakmai tapasztalatokból tudjuk, hogy a vizuális információ tovább marad a rövid távú memóriában, mint amit hallunk.

Ezen kívül kevésbé elvontak, egyedül is értelmezhetők, emiatt csökkentik a bizonytalanságot és a szorongást.

Ezért a vizuális támogatás számukra a megértés egyik kulcseszköze, amely segíti őket az önállóság, a tájékozódás, a kommunikáció és a tevékenységek megszervezése terén.

Bármilyen kisgyermeknek, legyen az átlagos fejlődésű, vagy akár sajátos nevelési igényű, nagy szükségük van egy átlátható napirendre. A napirend egy állandó ritmust, biztonságot jelent a gyermekek számára.

A jól felépített napirend segíti őket megérteni mi következik, hogyan telnek a napok otthon vagy akár a közösségben.

Amíg egy tipikusan fejlődő kisgyermek rugalmas, és könnyen követhet szóbeli utasítást, egy autizmussal élő gyermekeknek ez komoly nehézséget jelenthet. A túl sok inger elvonhatja a figyelmüket. Ők jellemzően nehezen viselik a változásokat, nem tudnak mit kezdeni a szabad játékhelyzetekben, sokszor csak látszólag követik társaikat, anélkül hogy értenék a heylzeteket.

A vizuálisan megjelenített napirend épp ezekben nyújt támogatást és megmutatja gyermeknek azt, hogy:

  • mit fog csinálni,

  • mikor fogja csinálni,

  • és mi lesz utána.

Ezek a vizuális eszközök lehetnek tárgyak, fotók, vagy képek. Mindig ahhoz igazítva, amit a gyermek ért.

Képzeld el így:

Amikor a gyermek látja, hogy a kevésbé kedvelt tevékenység (pl. öltözés) után valami jó dolog következik, (mondjuk buborékfújás), sokkal könnyebben lép tovább. A napirend olyan mint egy ígéret, amit ő is ért:

“Most ez jön, utána pedig az, amit szeretek.”

A gyermek így biztonságban érzi magát aktívabban vesz részt a tevékenységekben, könnyebben túl lendül a kevésbé kedvelt helyzeteken és megtapasztalja az önállóság élményét.

Egy jól működő napirend nem csak a gyermeknek könnyebbség, hanem a szülőnek is. Gondolj csak bele. Nem kell annyit magyarázkodni, a napirend struktúrálja a napot akkor is ha épp fáradt vagy. Segít megelőzni a nemértésből fakadó kiborulásokat, és és ez felszabadít minőségi időt. Sok anyuka arról számolt be, hogy a napi rutin küzdelem helyett, szerethető közös ponttá, minőségi idővé vált.

A napirend nem egy fix dolog, mindig az adott gyermekhez igazodik, a megértési szintjéhez, a programjaihoz. Lehet fix helyre kitett napirend vagy akár hordozható napirend is.

Szerintem minden gyermek más, mindenkinek vannak dolgok amik nehezen és vannak amik könnyen mennek. Emiatt én úgy vettem észre, hogy a kártyák minden gyermeknél használhatók, legyen az átlagos fejlődésű vagy sajátos nevelési igényű gyermek.

Én mindkét kisfiamnál használtam a kártyákat, pedig nagyon különböző gyermekek. Az ő esetükben rengeteget segített, amikor a dackorszak közepén jártunk, vagy amikor hirtelen változás jelentkezett az életünkben pl. vége lett az ovinak és jött a nyári szünet, vagy költöztünk, utaztunk. Ezekben az élethelyzetekben megváltozott a napirendünk, máskor keltünk, más lett a napi program.

Előre kiraktuk együtt a kártyákat, és többször végig néztük mi fog történni a következő napon, vagy héten. Érezhetően kevesebb lett a konfliktus és a veszekedés a napirend használatával.

Lehet hogy elsőre a napirend soknak és bonyolultnak tűnik. Lehet hogy azt érzed, hogy nekünk ez sosem fog menni. Én is éreztem ezt a legelején. Amikor még mindent lefotóztam. Amikor konkrét fotókkal jeleztem a fiamnak mikor hova megyünk majd és mit fogunk csinálni.

Mégis azt gondolom, hogy minden kis lépés számít. A napiend nem a tökéletesen felragasztott képekről szól. Hanem a kapcsolódásról gyermekünkkel, hogy közelebb kerüljünk egymáshoz.

És ha a napirend egy kis képecskéje segít a gyermekünknek megérteni mi fog vele történni, és emiatt nyugodtabbá válik, ez óriási dolog és már megérte!

Köszönöm, hogy elolvastad. Bízom benne, hogy hasznos volt számodra!

Szeretettel,

Magdi

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük